Gemeente werkt samen Kempens Landschap voor het onderhoud van de kolonie

Op 1 maart 2017, over deze onderwerpen: De Kolonie, Lokale economie, Gemeenteraad

De gemeente werkt samen met het Kempens Landschap op de verwaarlozing van Wortel- en Merksplas-Kolonie aan te gaan. Op uitnodiging van Merksplas werd het Kempens Landschap in 2010 betrokken bij het project. Het Kempens Landschap beheert namelijk de provinciale budgetten hiervoor en kan visibiliteit en herkenbaarheid voor de Kolonie bieden.

De concrete rechten en plichten tussen beide partijen werden nu vastgelegd. Zo zullen ze een overlegorgaan oprichten waarin ook de medebeheerder en de concessiehouder zitten. Voor gemeente zetelt de burgemeester en de schepen van de Kolonie hierin. Zij zullen afspreken dat de gemeente en Kempens Landschap elk 8 eigen activiteiten per jaar mogen vastleggen.

De gemeente engageert zich om de opbrengsten uit de kapel, voetbalvelden, open schuren en weilanden maandelijks aan te vullen tot 10.000€.  Dit budget wordt dan gebruikt om een nieuwe lening af te betalen.  Het is echter niet duidelijk of de huidige kosten van de gemeente in dit project met deze inkomsten worden betaald of dat het extra kosten voor de gemeente zijn.  Op onze vraag om dit duidelijk in kaart te brengen werd niet gereageerd.