Gemeenteraad november 2023

Op 4 december 2023, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Mobiliteit

Ook deze keer was het weer een zeer korte gemeenteraad. Een belangrijk en opvallend punt was een aanpassing in het politiereglement ivm het vuurwerk . Er komt een totaal verbod op vuurwerk en wensballonnen. We hebben hier in het verleden al zeer veel vragen over gesteld, maar toen wilde het gemeentebestuur hier telkens niet in meegaan vooral owv de handhaving. Ook dat blijkt nu nog steeds een probleem te zijn. Er zal controle zijn en zij die vuurwerk afsteken , krijgen een boete. Ook een duidelijke communicatie is van groot belang. Het verschijnt deze week al in de nieuwsbrief van de gemeente en zij die een vergunnign aanvragen zullen een negatief antwoord krijgen. Tweede punt dat even aan bod kwam zijn de luifels die staan op de Hoppin punten, de toegankelijke bushaltes , in het dorp ter hoogte van de assistentie woningen. Er is geen zitbank voor zien en het kan niet de bedoeling zijn dat de mensen op de vensterbanken van de omliggende winkels/huizen gaan zitten. De gemeente heeft de vraag dan ook al gesteld aan de lijn of er een zitbank kan komen. Als dit negatief wordt beantwoord dan hopen wij dat de gemeente zelf bekijkt of er een bank kan geplaatst worden. Op de plannen die we opvroegen aan de gemeente hierover zagen we dat initieel de bushalte aan de kant van de apotheek ergens anders was ingepland dan ze nu verwezenlijkt is. Op de eerste plannen stond de halte op de oorspronkelijke plaats, ter hoogte van de apotheker. Zo had het departement dat ingepland. Volgens schepen Verheyen zou het agentschap wegen en verkeer hier een verandering hebben ingebracht omdat de halte niet de juiste afmeting had en deze dus iets verplaats heeft. Als derde punt kwam het bijenvriendelijk beleid van de gemeente aan bod. Er zijn 2 bloemperken extra voorzien dit jaar en er zijn op 7 plaatsen bloemenweides. Ook is het maaibeheer aangepast. We vroeger hier nog wat extra aandacht voor om dit nog meer over te brengen naar de burgers. Er zijn ook zeer veel bijenvriendelijke bomen gepland het afgelopen jaar. Ook kwamen er 2 bijenhotels die samen met de kinderen zijn gemaakt zodat ook zij hier meer bewust van worden. We zijn tevreden dat er al heel wat aandacht wordt aan besteed, dit verdient een blijvende aandacht!