N-VA Merksplas pleit voor sociale ontmoetingsplaats voor senioren

Op 12 oktober 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Seniorenbeleid, Sociaal weefsel, Sociale zaken

N-VA Merksplas vraagt aan het gemeentebestuur om een ruimte te voorzien waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, een ruimte die centraal in de dorpskern gelegen is. Nu is het ideale moment om dit te voorzien, aangezien de voormalige parochiehuis-site ontwikkelt wordt.
De vergrijzing laat zich ook in Merksplas voelen, in 2015 zijn 15,4% van de mensen boven de 65 jaar, tegen 2030 wordt een verdubbeling verwacht. Daarnaast is ook vereenzaming een huidig maatschappelijk probleem.
Een centrale locatie is belangrijk

Vooral de locatie is van belang voor de N-VA-fractie. De beloofde serviceflats op de site, en ook de woningen voor senioren in de Kernlindendijk of Ter Driezen, evenals het rusthuis zijn vlakbij.

Verre verplaatsingen zouden er voor kunnen zorgen dat je een bepaalde doelgroep mist, daarom is het belangrijk dat een dergelijk project erg centraal wordt ingepland.

Daarom vraagt N-VA op de volgende gemeenteraad 2 zaken. We willen dat het gemeentebestuur samen met het OCMW-bestuur en de werknemers die werken rond senioren en kwetsbare doelgroepen bekijkt welke nood er is in Merksplas om een sociaal ontmoetingsplaats te voorzien. Daarnaast vragen we om te bekijken om de dagopvang voor senioren uit te breiden en dit centraal in de gemeente onder te brengen.