Schoolroutenetwerk opgenomen in SAVE-charter & verbetering organisatie gemachtigde opzichters

Op 21 oktober 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit, Onderwijs, Veiligheid

Gemachtigde opzichters

Tijdens de kermisperiode stelden we vast dat bij afwezigheid van de gemachtigde opzichters politieagenten werden ingezet voor de oversteek van de kinderen. N-VA vroeg of de politie of anderen  bij afwezigheid van de gemachtigde opzichters ook buiten de kermisperiode kan invallen. Buiten de kermisperiode wordt er nu vooral beroep gedaan op gemeentepersoneel en vrijwilligers. Enkel in de Leopoldstraat staat er iemand van de politie voor de oversteek.

Het bestuur gaat de organisatie van de oversteek herbekijken om meer zekerheid van bemanning aan de verschillende oversteekplaatsen te bieden. In de toekomst zal er een vervanging gegarandeerd worden zegt de burgemeester. Ook zou de wijkpost de coördinatie op zich moeten nemen. Momenteel is hier nog iemand voor in opleiding binnen onze politiezone. We kunnen deze initiatieven enkel maar toejuichen.

Veilig schoolroutenetwerk

In het schoolroutenetwerk wordt er gekeken wat de veiligste wegen naar de verschillende scholen is.

Het netwerk wordt opgenomen in het actieplan van 2017 in het kader van het SAVE-charter, een initiatief van vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Merksplas tekende het charter op vraag van N-VA. N-VA bracht het schoolroutenetwerk ook al herhaaldelijk aan binnen de gemeenteraad. Wij zijn verheugd dat hier nu werk van wordt gemaakt.