N-VA Merksplas "Stapt het af", hoe was het?

Op 25 oktober 2011

N-VA Merksplas “Stapt het af”, hoe was het?

23/10/2011

Onze wandeling

Onder een stralende najaarszon mocht het bestuur van N-VA Merksplas een 80-tal belangstellenden vanuit Merksplas en omstreken begroeten. Eveneens mochten ze gastspreker Mark Andries, kabinetschef van Minister Geert Bourgeois verwelkomen, eveneens onder de aanwezigen de architecten Edith Vermeiren en Kurt Loomans van ”Erfgoed en Visie” en Philippe De Backer van ”Kempens Landschap”.

Om 14 uur gaf onze gids Hugo Cornelis de start van wat een aangename en interessante wandeling zou worden in Merksplas Kolonie. Naast de mooie natuur lag de nadruk op de gebouwen en merkwaardige plaatsen van dit mooie domein. Gelukkig hadden enkele ouders voor de allerkleinsten een buggy of een bolderkar voorzien. Rond de klok van 16 uur kwamen we met z’n allen “moe maar voldaan” terug aan de startplaats. Ondertussen hadden een paar N-VA sympathisanten de kleine zaal van de Landloperskapel gezellig en smaakvol klaargezet.

Onder het nuttigen van een heerlijke versgezette koffie, een wijntje, een cola of voor de gelegenheid een verfrissende “Vlaamsche Leeuw” vertelde Mark Andries ons in duidelijke taal hoever de dossiers staan in verband met de instandhouding en de renovatie van de Kolonie.

Het dossier van “De kolonie”

Dat dit niet altijd gegaan is zoals het zou moeten gaan, was voor ons N-VA Merksplas al langer bekend. Het werd in het betoog door Marc Andries zeer duidelijk onderschreven.  Het Gemeentebestuur is namelijk aangemaand geworden om op een correcte wijze het restauratiedossier voor de kapel en grote boerderij in te dienen … wat daarna ook gebeurde.  Het spijtige hiervan is dat dit feit een vertraging van een tweetal jaren veroorzaakt heeft!

Omdat alle restauraties doen in 1 keer niet gaat, zal de restauratie gefaseerd uitgevoerd worden. Start van de werken aan de zuidelijke vleugel van de grote boerderij is voorzien voor 2012. In totaal zijn er 10 fasen gepland en het einde van de werkzaamheden wordt op dit ogenblik ingeschat op 2022.

Maar laat ons hier duidelijk zijn, dit besluit is nog in onderzoek en is nog niet bekrachtigd door de Vlaamse regering en de minister verantwoordelijk voor erfgoed: Geert Bourgeois.

Deze uiteenzetting van Mark Andries was voor alle aanwezigen toch wel een verduidelijking en aan de reacties te horen weten de mensen nu ook “Hoe de vork aan de steel zit”.

Gezellig samenzijn

Ondertussen had de traiteur, voor diegenen die ingeschreven hadden, een feestelijke maaltijd klaargezet. Op het menu: romige tomatensoep, frikadellen met krieken en brood en als nagerecht rijstpap. Het was reuzelekker !

Aan de zonnige, gezellige, leerrijke en aangename dag kwam omstreeks 19 uur een einde. Enkelen bleven nog gezellig nakaarten.

Bestuur N-VA Merksplas