Werken aan "De kolonie" eindelijk van start

Op 21 december 2011

“De Kolonie” eindelijk van start

De officiële mededeling van Vlaams regeringslid en N-VA minister Geert Bourgeois is de deur uit.  De broodnodige handtekening is eindelijk gezet!  Er kan nu ook officieel gestart worden met de 1ste fase van de renovatie van de kapel en de Grote Hoeve.

Om deze werken mogelijk te maken is er al geruime tijd een samenwerking met “Erfgoed en Visie”.  Deze samenwerking heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat een dossier op de tafel van de minister kwam.  "Een dossier dat jammer genoeg nooit gemaakt is in het verleden" zegt Tine van der Vloet, "door onze contacten bij de minister hebben we deze zaak onder zijn aandacht kunnen brengen en houden".  Deze laatste heeft dan een budget van bijna €600.000 vrij kunnen maken zodat de broodnodige werken aan de kapel (lichtstraat) en de schuur kunnen gebeuren.  Met deze erkenning en subsidie is de 1ste van 10 fases en een periode van 10 jaar aangebroken die zal gebruikt worden om "De Kolonie" te restaureren.

Ook zal de bouwmaatschappij Noorderkempen zijn renovatie van de oude school nog verder kunnen afwerken omdat zij ook een kleine subsidie krijgen van een €80.000 voor de heraanleg van het binnenplein en om de toegankelijkheid te bevorderen.

N-VA Merksplas is zeer tevreden dat er eindelijk schot in deze zaak gekomen is en dat er begonnen kan worden aan het heropwaarderen van dit complex.

De weg is nog lang en het einde is nog niet in zicht maar nu kunnen we tenminste zeggen dat we zijn afgeslagen in de straat van de opwaardering en eindelijk weg zijn van dat eindeloze rond punt van het verval van dit uniek stuk erfgoed.

Meer informatie? www.n-va.be/merksplas

Tine van der Vloet