N-VA Betwist verkaveling voetbalgrond Merksplas: 'Volstrekt Onaanvaardbaar'

Op 27 september 2023
afbeelding voetbalveld

De voetbalgrond in de Hoevestraat is al geruime tijd onderwerp van discussie. Het betreft een stuk grond dat in 1970 aan de gemeente werd geschonken, met de uitdrukkelijke bedoeling om er een sport- en recreatiegebied van te maken. De gemeente heeft nu plannen om dit stuk te verkavelen, zonder instemming van de schenkers. Dit besluit wordt bestreden door oppositiepartij N-VA, die het als "volstrekt onaanvaardbaar" beschouwt.

In de Hoevestraat gelegen in Merksplas, bevindt zich een stuk grond van maar liefst 19.422 m². Momenteel dient dit terrein als voetbalveld, maar de gemeente heeft plannen om dit te verkavelen. Er doet zich enkel één belangrijk obstakel voor: de grond werd in 1970 geschonken aan de gemeente onder de  strikte voorwaarde dat deze uitsluitend zou worden gebruikt voor sport- en recreatiedoeleinden. Het voornemen van de gemeente om dit stuk land te verkavelen en te verkopen, gaat lijnrecht in tegen de intentie van de schenkers. Oppositiepartij N-VA vindt dit onbegrijpelijk en protesteert tegen de gang van zaken. "Bovendien zouden vele gemeentes blij zijn met zo’n mooi stuk groen binnen de gemeente, maar in Merksplas willen ze dat mooie stukje weer volbouwen. Dit is niet te begrijpen", aldus Tine van der Vloet, fractieleider van N-VA Merksplas..

Lopende kwestie weer op de agenda

“Het is niet de eerste keer dat dit op de agenda van de gemeenteraad verschijnt,” vertelt van der Vloet. “In 2020 probeerde de gemeente al eerder dit stuk te ontwikkelen. Destijds stuurde de oorspronkelijke familie een brief naar de gemeente, maar hier gebeurde verder niets mee,” gaat van der Vloet verder.

Van der Vloet heeft afgelopen jaren herhaaldelijk vragen gesteld tijdens de gemeenteraad over dit stuk grond. “We hebben meerdere malen gevraagd wat er met de grond zou gebeuren en wat de houding van de familie is. Tot op heden hebben we nooit een duidelijk antwoord van ons gemeentebestuur ontvangen,” merkt van der Vloet op.

Notariële akte

Afgelopen maandag stond het dossier opnieuw op de agenda van de gemeenteraad. “Het blijkt dat er niets veranderd is aan het dossier,” verklaart van der Vloet. “Bovendien is er een notariële akte opgesteld bij de schenking, waarin duidelijk staat vermeld dat de gemeente Merksplas de grond heeft aanvaard met als enig doel de ontwikkeling van een sport- of recreatiegebied”, vervolgt van der Vloet. Ze ziet het als een onacceptabele stap die ingaat tegen de wens van de schenkers.

Openbaar onderzoek

Er staat nu een openbaar onderzoek op de agenda. Als een vierde van de omwonenden bezwaar maakt tegen de voorgestelde verkaveling, zal deze niet kunnen doorgaan. De toekomst zal uitwijzen wat er uiteindelijk met de grond gaat gebeuren. "De schenkers kunnen de schenking ten alles tijden ontbinden, dus in onze ogen speelt het bestuur hier echt met vuur," besluit Tine van der Vloet.