N-VA tevreden over samenwerking tussen gemeente Merksplas en Inter

Op 24 januari 2023
N-VA tevreden over samenwerking tussen gemeente Merksplas en Inter

Merksplas gaat een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met Inter. Dat moet ertoe leiden dat de gemeente op verschillende vlakken toegankelijker wordt. Het was oppositiepartij N-VA die met dit voorstel kwam. De partij is dan ook zeer tevreden dat er gehoor gegeven wordt aan het voorstel, al is een goede opvolging van cruciaal belang.

Op weg naar een toegankelijke gemeente

Het was N-VA fractieleider Tine van der Vloet die op de gemeenteraad van september pleitte voor een toegankelijke gemeente. In april van vorig jaar organiseerde de partij een toegankelijkheidswandeling om de ontoegankelijke punten in kaart te brengen. ‘Tijdens de toegankelijkheidswandeling  kwam naar boven dat er nog veel werk aan de winkel is voor onze gemeente. We stelden daarom tijdens de gemeenteraad van september voor een samenwerking met Inter aan te gaan’, aldus gemeenteraadslid Tine van der Vloet.

N-VA Merksplas is dan ook zeer tevreden dat hun voorstel door zowel meerderheid als oppositie positief onthaald werd. ‘Door een convenant af te sluiten met Inter krijgt onze gemeente hulp van experten in toegankelijkheid. Inter kan bijvoorbeeld concreet advies geven over de aanlag van toegankelijke speelpleintjes, parkings, openbare gebouwen, enzovoort’, aldus Tine van der Vloet.

Het belang van goede opvolging

Hoewel de partij bijzonder tevreden is over de samenwerking, willen ze het belang van een goede opvolging benadrukken. ‘Een samenwerking aangaan is een eerste belangrijke stap naar een toegankelijke gemeente. Daarnaast willen we benadrukken dat een goede opvolging noodzakelijk is. Inter zal minimaal één keer per jaar in overleg gaan met de bevoegde schepen, de ambtenaar en mensen uit de adviesraden.

Afgelopen gemeenteraad stelde gemeenteraadslid Tine van der Vloet de vraag met welk project de gemeente van start wil gaan, maar daar kwam geen duidelijk antwoord op. De gemeente en Inter werkten in het verleden al samen, maar dat was enkel voor het hoogst noodzakelijke.

Van der Vloet hoopt dat de gemeente de reflex krijgt om voor de start van een project beroep te doen op de expertise van Inter. ‘We kunnen op die manier veel problemen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan deuren die niet automatisch opengaan in openbare gebouwen. We zullen dit in de toekomst nauw opvolgen’, besluit het gemeenteraadslid.

Het persbericht over dit onderwerp kunt u hier lezen.