Wil u ook kennismaken met onze kandidaten; klik hier

Veiligheid

Criminaliteit, drugsmisbruik en inbraken zorgen ervoor dat mensen zich onveilig voelen. Het kan niet zijn dat zij die zich misdragen, ons dorp minder aangenaam maken voor hen die zich wel gedragen. Wij willen het veiligheidsgevoel verhogen door meer politie in het straatbeeld maar ook door heel wat preventieve maatregelen in te voeren.

Politie

Uit onze enquête blijkt dat slechts 30% van onze burgers vindt dat er voldoende blauw op straat aanwezig is. 64% van de burgers kent zijn wijkagent slecht tot zeer slecht. We blijven bij ons standpunt dat de kerntaak van de politie is dat ze in het dorp aanwezig is. Onze politiemensen/wijkagenten moeten de ruimte hebben om hun kerntaken uit te voeren. Door politiemensen tijdig aan te werven, door een goede organisatie bij de politie en door te voorzien in voldoende modern materiaal zorgen we hiervoor. Ook sociale controle zorgt voor meer veiligheid. Hierop komen we later terug in het programmapunt ‘Vlaamse identiteit’.

Preventie

Door preventieve maatregelen te nemen, zorgen we dat onze politiemensen efficiënter hun werk doen. Dit kan bijvoorbeeld door de aankoop van (mobiele) camera’s om overlast te vermijden. Deze camera’s zetten we dan bijvoorbeeld in op speelpleintjes waar overlast is en op plaatsen waar men sluikstort... Daarnaast willen we, zoals in het verleden, blijven inzetten op de BIN- werking en dit verder stimuleren. We organiseren thema-avonden rond preventie maar ook bijvoorbeeld rond cybercriminaliteit.

Voor het efficiënt ter plaatse komen van de hulpdiensten zijn ook zichtbare huisnummers belangrijk. Hiervoor zouden we graag een systeem uitwerken waarbij elk huis een goed zichtbare huisnummer krijgt, ook in het donker. Voor een ziekenwagen is bijvoorbeeld elke seconde van levensbelang zijn wanneer ze ter plaatse moeten komen.

In afwachting van de komst van een ziekenwagen kan ook de aanwezigheid van AED-toestellen levens redden. Momenteel beschikt Merksplas over enkele toestellen. Het is zeker het overwegen waard om dit aantal uit te breiden. Ook belangrijk is om onze vrijwilligers een cursus EHBO aan te bieden, zodat zij dit ook kunnen toepassen bij ongevallen maar ook bij bijvoorbeeld een hartfalen.

Preventie is voor ons veel ruimer en belangt alle burgers aan. In samenwerking met de gezondheidsraad werken we dit verder uit en denken hierbij aan EHBO, brandpreventie, zelfzorg, welzijn en welbevinden. Allemaal heel belangrijke onderwerpen waar we meer aandacht aan willen besteden in onze gemeente. En dit voor zowel jong als oud.

Mobiliteit

Om de mobiliteit te bevorderen is veiligheid en een goede doorstroming en afstemming van verkeer belangrijk. Voor de veiligheid konden we vanuit de oppositie reeds werken aan meer duidelijkheid voor de zone 30  en het ondertekenen van het Save-charter. Bij de verdere uitwerking van dat Save Charter is onder meer het STOP-principe voor ons van belang. Qua doorstroming en afstemming van verkeer vind je in ons programma ook punten terug betreffende het parkeerbeleid en een vlotte doorstroming van het verkeer.

Save charter

N-VA Merksplas stelde tijdens de gemeenteraad van januari 2016 voor om het bestuur het SAVE-charter te laten tekenen, als engagement voor meer verkeersveiligheid. Eerst besloot het gemeentebestuur hier niet op in te gaan, maar later kwamen ze hier op terug. Dit charter waarbij de gemeente zich met een actieplan inzet voor verkeersveiligheid onder het motto: “Samen Actief voor Veilig verkeer” is met de ondertekening een stuk concreter geworden. Wij willen graag verder meewerken aan de uitwerking van dit charter, met onder meer de opmaak en evaluatie van een verkeersanalyse, de afstemming van het mobiliteitsbeleid op kinderen en jongeren en met de implementatie van het STOP-principe.  Wat voor ons ook belangrijk is, is het schoolrouteplan. Zo weet elke ouder en kind wat de veiligste weg is om naar school te gaan. Dit vragen we ook al enkele jaren, maar tot nu toe is daar nog geen werk van gemaakt. In dit kader maken we werk van een ‘schoolstraat’. Het is belangrijk dat de zwakke weggebruikers zo veilig mogelijk op de school geraken.  Het afsluiten van de straat bij het begin en het einde van de schooltijd, is één van de mogelijke pistes.

STOP-principe

Om de mobiliteit in onze gemeente te optimaliseren zijn er een aantal zaken waar we bij stil moeten staan. In de mobiliteitsdiscussie bestaat er een STOP-principe : Stappers/Trappers/Openbaar vervoer/Personenwagens. De gemeente zou meer de focus moeten leggen op de stappers en trappers.

Om deze Stappers en Trappers te motiveren willen wij wandel- en fietsafstanden naar het centrum aanbrengen in de verschillende wijken. Op deze manier stimuleren we mensen om meer de fiets te nemen of te voet naar het centrum te gaan. We geloven in verplichtingen maar tonen op deze manier dat het ook anders kan.

Voor het openbaar vervoer dienen we de samenwerking met de lijn te versterken. Alle buurgemeentes hebben een samenwerkingsverband en overleg met De Lijn, Merksplas niet. Ook uit gesprekken met personeel en bezoekers van de strafinrichting op de Kolonie merken wij dat die dienstregeling niet volstaat voor een vlotte toegang tijdens de bezoekuren van de penitentiaire instelling.

Parkeerbeleid

Een parkeerterrein voor vrachtwagens is meer dan welkom! Het huidige bestuur heeft deze mogelijkheid weggehaald waardoor vrachtwagens in de woonwijken parkeren wat leidt tot onveilige situaties.

In het parkeerbeleid is vooral voor onze handelaars een beleid naar kort parkeren nodig. In bepaalde winkelstraten is het nuttig om hiervoor een aantal plaatsen te voorzien. Op die manier is er steeds ruimte vrij wanneer iemand boodschappen wil doen. Ook voor doorgaand verkeer betekent een vrije parkeerplaats een gelegenheid om even te stoppen en zijn boodschappen in Merksplas te doen.

Ook de parkeerplaatsen voor personen met een beperking moeten eens grondig bekeken worden doorheen het hele dorp. Ze zouden dan ook best overal op dezelfde duidelijke manier worden aangelegd.

Het bestaande aantal elektrische laadpunten voor wagens willen we aanvullen met laadpalen op centrale punten in woonwijken. In overleg met de burgers bekijken we waar er nood is aan een elektrisch laadpunt.

Nog naar duurzaamheid toe kan de gemeente afspraken maken met private aanbieders van autodelen. De gemeente kan autodelen faciliteren door, waar nodig, een vaste parkeerplaats te voorzien die enkel voor deelwagens bestemd is.

Vlot verkeer

Voor vlot verkeer is het belangrijk dat de kwaliteit van de gemeentewegen niet te wensen overlaat. Deze kwaliteit onderhouden is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ook fiets- en voetpaden zijn op dit ogenblik voor rolstoelgebruikers en ouderen vaak niet optimaal aangelegd. Hier dringen werken zich op, we komen hier verder op terug in ons programmapunt rond toegankelijkheid.

Voor doorgaand vrachtverkeer gebeurde er een mobiliteitsstudie Noorderkempen. Daar is er de insteek om een vrachtwagensluis in te richten zodat het vrachtverkeer (Hoogstraten-Turnhout) niet meer langs Merksplas zou komen.  De “ring rond Merksplas” Leest / Jaak-Mertensstraat is NIET ingericht om deze functie nog te gaan krijgen in de toekomst.  De enige omleidingsweg voor zwaar verkeer die overblijft is dan eigenlijk Koekhoven en Steenweg op Weelde.  Indien deze route zou worden gekozen, zijn minstens een veilig fietspad en een aantal andere maatregelen nodig om de veiligheid te bevorderen.

Sowieso is het aan te raden om duidelijk aan te geven hoe vrachtwagens moeten rijden. Dit is in het voordeel van de chauffeurs en van de leefbaarheid van de dorpskern. Een adviesroute zoals in Hoogstraten, kan ervoor zorgen dat via vrachtwagensluizen de vrachtwagens uit het centrum worden geweerd waar we dit wensen. Wij ijveren daarnaast ook voor het hanteren van venstertijden voor het laden en lossen in het centrum. Dit vermijdt lange wachttijden tijdens de spitsperiodes.

Sociaal

We willen van Merksplas een plek maken waar iedereen zich thuis voelt. Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten, maar ook zijn plichten vervult, vormt hiervoor een belangrijke voorwaarde.

De gemeente is in de eerste plaats regisseur van het lokaal sociaal beleid en ziet erop toe dat er een voldoende groot en gevarieerd aanbod is. Ze bundelt de expertise van wat lokaal aanwezig is en werkt nauw samen met deze lokale spelers om tekortkomingen in het aanbod te detecteren en op te vullen. We ondersteunen initiatieven die goed werk leveren en bijdragen tot de sociale cohesie, ongeacht hun strekking.

We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid: binnen alle beleidsdomeinen houden we rekening met de impact op gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen. Als gemeenschapspartij kiezen we voor inclusie: we sluiten niemand uit. Wie wil, kan actief deelnemen aan het gemeenschapsleven.

Op die manier maken we van onze gemeente een warme gemeenschap.

Een goede gezondheid

We willen gaan voor een gezonde gemeente waar het aangenaam wonen en werken is. We zetten heel actief in op sensibilisering (rond bijvoorbeeld orgaandonatie) en preventie (stoppen met roken, starten met bewegen,...).  Ook willen we graag bekijken of een proefproject rond moestuintjes kan opgezet worden, waartoe iedereen die dat wenst, zijn steentje kan bijdragen. De oogst kan verdeeld worden onder de deelnemers of geschonken worden aan een lokaal initiatief.

Verder willen we graag een centraal informatiepunt met ons zorgaanbod: een ‘aanspreekbaar loket’ dat gemakkelijk bereikbaar en duidelijk herkenbaar is. Daar kan iedereen terecht met vragen en kan men met de juiste kennis van zaken doorverwijzen. Zoals in ons programmapunt veiligheid reeds vermeld werd, willen we burgers vertrouwd maken met de AED-toestellen, EHBO…

Een onbezorgde oude dag

In heel wat gemeentes denken senioren mee over de noden in hun gemeente. Wij zijn voorstander van een seniorenraad die bij het gemeentebestuur aankaart hoe we ons dorp seniorenvriendelijker kunnen maken.

In onze enquête komt naar voren dat 48% van de bevolking akkoord is om een lokaal dienstencentrum in de assistentiewoningen in te bouwen, slechts 11% was niet akkoord. Dit sterkt ons in het betoog dat we hier in de gemeenteraad voor voerden en waarop het huidige bestuur niet in wenst te gaan. We willen gaan voor een sociale ontmoetingsplaats op de site “parochiehuis”. Daar kunnen onze oudere en minder oude Spetsers, mensen met een beperking, mensen in eenzaamheid,... terecht voor een drankje, een hapje maar vooral voor een fijne babbel. Deze plaats is meteen ook een centraal meldingspunt waar men vereenzaming kan aankaarten. Voor wie zich moeilijk kan verplaatsen bekijken we hoe we een soort ‘gezelschapsdienst’ kunnen oprichten en ondersteunen die de mensen thuis bezoekt.

Gezinsbeleid voor elke gezinsvorm

Net zoals  al in vele andere gemeentes gebeurd,  zouden wij graag het gebruik van  een register co-ouderschap meer bekendheid willen geven . Dit heeft een dubbel doel. Eerst en vooral draagt het bij tot de veiligheid van het gezin met kinderen in co-ouderschap. Zo’n verblijfsregister kan bij een ramp immers een nuttig instrument zijn voor de hulpdiensten om te bepalen wie er mogelijks in het getroffen pand verblijft. De kinderen die niet gedomicilieerd zijn in de gemeente, maar bij hun co-ouder verblijven, kunnen zo ook genieten van ons aanbod van zomerwerking, speelpleinen, jeugdactiviteiten, kortingen voor inwoners...

Verder willen we graag dat luiertafels voor mama’s en papa’s op meer plaatsen beschikbaar zijn aangepast aan de noden van jonge gezinnen. Ook ijveren we voor een spelotheek waar iedereen (ouders, grootouders, onthaalouders,...) terecht kan om educatief verantwoord speelgoed te ontlenen.

Aandacht voor onze jeugd

Kinderen en jongeren moeten in onze maatschappij ook volop de kans krijgen om kind en jongere te zijn. Ze moeten daarvoor alle tijd en ruimte krijgen. Opgroeien tot volwaardige burgers gaat uiteraard gepaard met vallen en opstaan. We willen jongeren stimuleren om hun verantwoordelijkheid te nemen.

We ijveren ervoor om een kindergemeenteraad op te richten in ons dorp. Het daagt de kinderen uit om zich goed te informeren over thema’s die hen aanbelangen én het doet tegelijkertijd een beroep op het beleid om bij deze thema’s stil te staan. Daarnaast zien we een sterke jeugdraad als spil voor de inspraakmogelijkheden die jongeren in het lokale beleid kunnen hebben. De jeugdraad dient goed te worden ondersteund door de schepen van jeugd en de jeugdconsulent.

We gaan samen met de jeugd de handen in elkaar slaan voor alle zaken die zij belangrijk vinden. Wat hen aanbelangt bespreekbaar maken, is een eerste belangrijke stap. Deze samenwerking tussen jeugd en het gemeentebestuur vinden wij van groot belang en dit voor alle jeugd in Merksplas. Kinderen en jongeren hebben vaak frisse ideeën waar een bestuur mee aan de slag kan. Als het bestuur hen ook betrekt bij de uitvoering van hun plannen, leren ze verantwoordelijkheid nemen, zaken bespreken, met anderen omgaan…

(kans)armoede structureel aanpakken

We willen de vrijetijdspas zoals die vandaag bestaat aanpassen en er een socialer systeem van maken. De vrijetijdspas verandert in een uitpas zodat iedereen hier van kan gebruikmaken. Dit is veel minder stigmatiserend dan de vrijetijdspas nu. Er worden veel meer mensen mee bereikt en ook in de randgemeenten kan je deze uitpas gebruiken.

We zijn voorstander van een sociale kruidenier. De sociale kruidenier biedt kwaliteitsvoeding en basisproducten aan voor wie het financieel moeilijk heeft. Naast de steun van het OCMW, kunnen financieel zwakkere burgers gebruik maken van deze sociale kruidenier die ook als een ontmoetingsplaats dienst doet.

We willen ons als gemeente ook actief inzetten om werkzoekenden en leefloners op te volgen in hun zoektocht naar een job. Een job biedt immers de beste uitweg uit de armoede. We willen hen heel graag ondersteunen en kansen bieden met aandacht voor rechten én plichten. 72% van de mensen uit onze enquête is van oordeel dat er in ruil voor een leefloon iets mag worden teruggedaan. De uiteindelijke bedoeling blijft uiteraard om zoveel mogelijk mensen door te laten stromen naar de arbeidsmarkt.

Toegankelijkheid

We gaan volop voor een inclusief beleid voor mensen met een beperking. Voor zowel hen, als voor de minder mobiele, oudere bevolking en voor mensen die met een kinderwagen op stap zijn, is de toegankelijkheid van ons dorp erg belangrijk. Daarnaast betekent toegankelijkheid ook een gemakkelijke toegang tot informatie en gemeentelijke documenten.

Een toegankelijke gemeente

We stellen voor om een lijst te maken met de mate van toegankelijkheid van de gebouwen in onze gemeente. Hierbij is het nuttig om ook de mogelijkheid te voorzien om problemen betreffende toegankelijkheid te melden, zodat deze worden aangepakt. We pleiten om onze speelpleinen aan te passen aan ALLE kinderen. Daarnaast werken we de oneffenheden weg op onze fiets- en voetpaden en openbare pleinen.

Wij organiseren een jaarlijkse toegankelijkheidswandeling, in samenspraak met senioren, mensen met een beperking, ouders met een buggy… Zo krijgen we een overzicht van de knelpunten: een bord van een winkel op het voetpad wat de toegankelijkheid beperkt, een opstaand randje aan het voetpad… Vaak bestaan er voor zulke zaken erg gemakkelijke oplossingen.

Op de jaarlijkse kermis willen we graag een moment voorzien zonder al te veel knipperlichtjes en geluid zodat ook bijvoorbeeld hoog-sensitieve personen en personen met autisme de kans hebben om te genieten van dit evenement.

Toegang tot informatie

We pleiten ervoor dat het gemeentehuis toegankelijker wordt voor de burgers. Door mensen in het gemeentehuis zelf vlotter van informatie te voorzien, maar ook door bijvoorbeeld meer documenten via een e-loket ter beschikking te stellen. Zo moet men niet telkens de verplaatsing naar het gemeentehuis maken. In het gemeentehuis zelf willen we de signalisatie aanpassen aan allerlei doelgroepen. Ook kunnen we de integratie van OCMW en gemeente aangrijpen om in één gebouw verschillende diensten aan te bieden uiteraard met respect voor de privacy van eenieder.

Merkplas biedt ondersteuning aan zijn mantelzorgers. Deze ondersteuning is broodnodig. Is iedereen hiervan op de hoogte? We willen toegankelijke informatie en we willen dat iedereen die recht heeft op ondersteuning daarvan op de hoogte is. Daarnaast gaan we de aanvraagprocedure vereenvoudigen.

Zowel de website als de gemeentelijke borden moeten duidelijke informatie meegeven met voldoende grote lettertekens.

Lokale economie

De interactie en samenwerking tussen het bestuur en onze landbouwers en ondernemers kan echt wel beter. Hiermee willen we specifieke aandacht voor onze landbouwers en voor de bedrijven actief in de voedingsindustrie, sectoren waarin wij bedrijven hebben die behoren tot de wereldtop. Samen zetten we Merksplas nog sterker op de kaart wat leidt tot een win-winsituatie.

In onze enquête gaat 63% van de Spetsers akkoord met een wekelijkse markt met onder andere lokale producten, slechts 18% ging niet akkoord. Ook lokale middenstanders zijn hier best voor te vinden omdat het meer passage met zich mee brengt. Dit biedt tevens ook weer mogelijkheden om lokale producten in de kijker te zetten. Door in te zetten op de korte-keten economie en zo tussenstappen uit te schakelen, heeft de klant versere producten en houdt de ondernemer meer over aan de verkoop ervan. Ook een dag van en voor de lokale landbouw is zeker een interessant idee.

Volgens onze enquête wil 78% van de burgers de Roefeldag terug invoeren om zo onze kinderen beter de ondernemers te leren kennen. Een heel zinvol initiatief, jong geleerd is oud gedaan!

Locatie

De bedrijven in onze gemeente zijn erg verspreid over het grondgebied. Een KMO-zone biedt mogelijkheden tot samenwerking en kan ook extra bedrijven aantrekken. Hier zijn er zeker ook opportuniteiten om met nabijgelegen gemeenten samen te werken.

Ook onze middenstanders willen we ondersteunen. We zorgen ervoor dat er in de winkelstraat voldoende winkelruimten ter beschikking blijven voor de lokale middenstanders. Een goede balans tussen wonen en winkelen draagt bij aan de leefbaarheid van de middenstanders. Een duidelijke bewegwijzering vanuit en naar het dorpscentrum is dringend nodig. Een doordacht parkeerbeleid, reeds omschreven in ons programmapunt rond mobiliteit, is hierbij belangrij zodat potentiële klanten niet gewoon doorrijden.

Budget op orde

Voor ons is het belangrijk om, net als in een gezin, niet meer geld uit te geven dan er binnenkomt. Enkel op die manier kan men op de lange termijn financieel gezond blijven. Lange termijnplanning is daarbij zeker belangrijk. Plannen maken betekent ook dat men keuzes moet maken. Hoe meer strategisch en doordacht men vooruitkijkt hoe meer synergiën er te realiseren zijn. Dit zijn zaken die we bij het huidige bestuur toch missen.

Evenwicht in de gemeentelijke werking

Vlaanderen verplicht elk gemeentebestuur een meerjarenplan neer te leggen. Dit plan wordt jaarlijks herbekeken. In het laatste meerjarenplan blijkt dat we als gemeente over de afgelopen jaren elk jaar meer uitgeven dan er binnenkwam. Wij willen deze trend ombuigen. Het huidige bestuur geeft teveel geld uit en kijkt veel te weinig naar de uitgaven. Indien we deze trend niet keren zullen op termijn extra inkomsten nodig zijn en dat vinden wij geen optie.

Lange termijnplanning

Waar we met N-VA al de hele bestuursperiode op hameren is een langetermijnplanning. Het bedrag aan investeringen loopt elk jaar op. Ondertussen zitten we al een verdubbeling. Investeren is goed maar wij pleiten ervoor om eerst goed na te denken waarin we als bestuur willen investeren, afwegingen maken, en dan vervolgens de juiste keuzes te maken. Zo kunnen we verschillende investeringen op elkaar afstemmen en vermijden we ‘impulsaankopen’. Elke euro gemeenschapsgeld dient doordacht besteed te worden!

Toerisme

Wie toerisme zegt, denkt aan vrije tijd. Toch heeft toerisme ook een zeer groot economisch belang. Wij zijn ervan overtuigd dat Merksplas in de toekomst een kwalitatief hoogstaand toeristisch aanbod kan bieden. De Kolonie speelt hierin uiteraard een grote rol. Ook daarbuiten hebben we heel wat te bieden rond toerisme.

Het is voor ons essentieel om het aanbod optimaal te promoten en bekend te maken bij de relevante doelgroepen.

Toerisme

Toerisme Merksplas verricht momenteel al erg mooi werk en dient hierin verder ondersteund te worden. Wij  zijn echter de mening toegedaan dat ook de horeca en middenstand meer betrokken zouden moeten worden bij het toerismebeleid. Door samen te werken aan nieuwe projecten zorgen we ook hier weer voor een win-win situatie.

De Kolonie

Vanaf de oprichting van onze N-VA-afdeling in  Merksplas in 2010, hebben wij er mee voor gezorgd dat het dossier van de Kolonie onder de aandacht bleef van de toenmalig bevoegde minister van Erfgoed, Geert Bourgeois. Ondertussen is er reeds veel gebeurd, maar er is ook nog een lange weg af te leggen. Door de uitbating van de accommodatie komt er budget vrij om verdere ontwikkelingen te financieren en het onderhoud ervan te garanderen. We pleiten om te blijven investeren in deze mooie site, die een perfecte combinatie is van een groene long en een bron van informatie over de geschiedenis van ons dorp.

Uit onze enquête blijkt dat 50% van de mensen akkoord gaat met sociale tewerkstelling in de Kolonie, slechts 11% van de mensen is niet akkoord. De ontwikkeling van de site leent er zich perfect toe om tewerkstelling vanuit de sociale economie te ontplooien. Zo kan bijvoorbeeld het onderhoud van bepaalde zones gebeuren door bedrijven die zich hierop toeleggen. Wanneer mensen ervaring hebben opgedaan kunnen ze mogelijks ook doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Wij willen graag rolstoelvriendelijke paden aanleggen wat zich binnen de sociale economie kan ontwikkelen. Als zorggemeente vinden we dat we alle mogelijkheden moeten aangrijpen om ook het sociale karakter van de Kolonie extra cachet te geven.

Vlaamse identiteit

We mogen trots zijn op onze Vlaamse identiteit en op onze manier van leven. Met N-VA Merksplas geloven wij erg in gemeenschapsvorming. Wij hebben in Merksplas ook veel mooie tradities. Niet enkel de Kolonie die onze geschiedenis weergeeft maar ook de mooie tradities zoals vogelpik bij Merksplas Kermis. Heel wat buurgemeenten zijn hier jaloers op. Bij zulke tradities is het belangrijk dat we nieuwe inwoners zo gastvrij mogelijk mee laten participeren. Op deze manier maken zij deel uit van onze prachtige gemeente en nemen we ze mee op in onze gemeenschap.

Wij zetten meer in op inburgering van de mensen. Het is belangrijk dat mensen weten wat hier de gewoontes zijn en de tradities. Deelnemen aan een inburgeringscursus is noodzakelijk maar niet voldoende. We moeten voeling blijven houden met nieuwkomers omdat vele vragen pas later naar boven komen. Ook dan moet er een aanspreekpunt zijn voor hen.

In ons programmapunt over veiligheid spraken we al over het aanmoedigen van evenementen. Dit kan gaan van straat- of wijkfeesten tot grotere evenementen. We willen het dorpsgevoel bij de inwoners aanwakkeren. Omdat mensen uit de buurt elkaar beter leren kennen en we iedereen betrekken bij evenementen ontstaat er vanzelf een zekere vorm van inclusie, van sociale verantwoordelijkheid en controle. Zo koppelen we het nuttige aan het aangename. Door in te zetten op een meer sociale buurt creëren we ook een veiligere buurt.

Ondersteuning van de wijkraden is niet enkel voor de organisatie van evenementen een opportuniteit, ook gaan we via deze weg heikele punten aankaarten bij het bestuur. Deze wijkraden bespreken in een jaarlijks overleg met de gemeente wat er leeft in een bepaalde wijk. Belangrijk is dat het bestuur niet enkel een luisterend oor biedt maar ook de gesignaleerde problemen oplost.

Verder kan de wijkraad ondersteund worden door een centrale uitleendienst die materiaal ter beschikking stelt van alle verenigingen en buurtwerkingen. Op deze manier drukken we de kosten van activiteiten georganiseerd door de bewoners van Merksplas. Om deze uitleendienst goed te laten werken, is het belangrijk dat men de bewoners degelijk informeert over de werking en het beschikbare materiaal.