Cultuurprijs nu ook publieksprijs

Op 3 januari 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Sociaal weefsel
Publieksprijs

Ons voorstel

In Juni 2015 stelde N-VA Merksplas voor om het bredere publiek te betrekken bij de bepaling van de cultuurprijs.  Met dit voorstel wil N-VA Merksplas de culturele beleving van de spetsers bevorderen. De cultuurraad, sportraad en hun gezamenlijke werkgroep laureatenviering reageerde positief op ons voorstel en gingen ijverig aan de slag.

Het resultaat

Het resultaat mag er dan ook zijn: Vanaf 2016 zal het bredere publiek (u en ik) een even grote stem hebben in de toewijzing van de cultuurprijs als de cultuurraad en de sportraad zelf. De stemming van het publiek wordt als volgt gereglementeerd:

• Elk gezin ontvangt via de nieuwsbrief een stemformulier, waarmee één stem per gezin per categorie kan worden uitgebracht. Enkel originele stemformulieren (dus geen koppies) zijn geldig.
  • Stemmen is mogelijk van maandag 21 maart 2016, 9.00 uur tot maandag 28 maart 2016, 20.00 uur, door het stemformulier te deponeren in de voorziene collectebus in Sportcentrum ’t Hofeind of in de Bibliotheek. In dezelfde periode zullen de prestaties van alle genomineerden worden uitgehangen, eveneens in het sportcentrum en de bibliotheek.
  • Je mag slechts op één persoon per categorie stemmen.
  • Je kiest zelf op hoeveel categorieën je stemt. Het is dus niet verplicht om op elke categorie te stemmen.
  • De stem van het publiek telt pas mee indien minimum 25 stemmen voor die bepaalde categorie werden uitgebracht. Zo niet, dan wegen beide andere stemmingen – namelijk deze door de Gemeentelijke Sportraad en de Gemeentelijke Cultuurraad – voor 50% door.

Als N-VA Merksplas zijn we erg blij met deze uitwerking en willen hierbij de sportraad, cultuurraad en de werkgroep laureatenviering bedanken voor hun enthousiasme omtrent ons voorstel en de deskundigheid in de uitwerking ervan.