De kans dat Unesco de koloniën opneemt in de werelderfgoedlijst, is nog twijfelachtig

Op 24 juni 2018, over deze onderwerpen: De Kolonie

In de Arabische eilandstaat Bahrein vindt van 24 juni tot 4 juli de jaarlijkse vergadering van het Unesco Werelderfgoedcomité plaats. Zaterdag 30 juni beslist Unesco of de zeven Koloniën van Weldadigheid, vijf in Nederland, een in Merksplas en een in Wortel, worden opgenomen in de erfgoedlijst.

Het wordt een spannende week voor onze Kolonie.

Maar als we de mensen van vzw Het Convent mogen geloven is er toch wel wat twijfel of deze titel in de wacht wordt gesleept. Frans Horsten van het Convent geeft mee dat Merksplas misschien meer had moeten inzetten op een sociale bestemming, zoals die oorspronkelijk geweest is. En net dat verkondigen wij ook al meerdere malen! Het is belangrijk dat de geschiedenis van de site ook nu weer te zien is! Sociale projecten horen hier nu eenmaal thuis volgens ons, maar het gemeentebestuur heeft hier tot nu toe maar weinig oor naar.

Wie even benieuwd is naar de toekomst van deze vergadering, kan alles live op groot scherm meevolgen. De zaal boven het Bezoekerscentrum Kolonie 5-7 wordt omgetoverd tot 'Bar Bahrein'. We nodigen u dan ook graag uit om mee de besluitvorming te volgen! Een spannend moment voor Merksplas-kolonie.

Ook wij duimen zaterdag 30 juni mee en hopen op de Unesco titel voor onze prachtige Kolonie.

En hopelijk kan er in de toekomst op de hele site een invulling komen met een sociaal economisch karakter!