Geen oppositielid als vertegenwoordiger in het nieuw sociaaleconomisch samenwerkingsverband vzw Streekplatform Kempen

Op 29 maart 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Sociale zaken

In het kader van de versterking van het streekbeleid in Vlaanderen is er het nieuw sociaaleconomisch samenwerkingsverband vzw Streekplatform Kempen opgericht. Op de gemeenteraad werd bepaald wie Merksplas hierin gaat vertegenwoordigen.

Door de veronderstelling dat de meerderheid al in de raad zetelt, stelden we in samenspraak met de andere oppositiepartijen Groen en CD&V voor om Jans Gysels (N-VA) uit de oppositie als vertegenwoordiger aan te duiden. “Op die manier wordt dit nieuwe vehikel breder gedragen in de gemeenteraad en kan Jans zijn expertise die hij opgebouwd heeft gebruiken om frisse en vernieuwende ideeën mee vorm te geven en naar voren te schuiven, aldus fractievoorzitter Koen Verheyen.”

Het college volgde deze redenering niet en vond het vanzelfsprekend dat iemand uit de meerderheid Merksplas vertegenwoordigt. De meerderheid koos daarom voor OCMW-raadslid Leen Kerremans (Leefbaar Merksplas).  Er werd wel op de borst gedrukt dat de oppositieleden op de hoogte worden gehouden via verslagen van de raden. N-VA Merksplas kon wel een stand van zaken aangaande het streekpact afdwingen.