De eerste helft van 2019 zat N-VA Merksplas niet stil

Op 12 augustus 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De nieuwe N-VA-gemeenteraadsploeg legde begin dit jaar de eed af. Nadien schoot ze meteen uit de startblokken. Met tussenkomsten en tal van frisse voorstellen verdedigen ze uw belangen in de gemeeteraad.

Meerderheid vindt inspraak van senioren niet belangrijk

De N-VA stelde voor om een seniorenraad op te richten. Het gemeentebestuur wil er echter niet van weten. Senioren willen hun stem laten hoern. Wat houdt senioren bezig? Waar liggen ze van wakker? Wat verwachten ze aan ondersteuning van het gemeentebestuur? Inspraak is erg belangrijk. Jongeren hebben hun jeugdraad. Geef senioren een seniorenraad.

Werk maken van veilige schoolomgevingen

Schoolstraten, fietsstraten, een veilige omgeving voor onze kinderen.... Dat willen we allemaal. Dat is ook de reden waarom Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts subsidies geeft aan gemeenten die werk willen maken van veilige schoolomgevingen. Per euro die de gemeente investeert, geeft Vlaanderen er 1 euro bovenop. N-VA Merksplas wil dat het gemeentebestuur een veilige schoolomgeving creëert voor de drie scholen in ons dorp. Voorlopig wachten we hier nog op concrete voorstellen.

Merksplas moet zwemmen financieel ondersteunen

Sporten is gezond. Zowel voor het lichaam als voor de geest. Dat weet iedereen. Wandelen, fietsen en zwemmen zij de populairste sporten. In Merksplas is er voor wandelaars en fietsers een groot en gevarieerd aanbod. Voor zwemmen is het opzetten van een samenwerking met zwembaden een beproefde en succesvol gebleken methode. Waarom ondersteunt de gemeente inwoners met een beperking niet als ze gaan zwemmen in het Gielsbos of in Beerse? Waarom ondersteunt de gemeente senioren niet als ze willen gaan zwemmen? Dat heeft nochthans een positief effect op de stabiliteit van het lichaam, waardoor valpartijen beter voorkomen kunnen worden? Jammer genoeg veegde de meerderheid onze voorstellen van tafel.

Geen zwaar verkeer meer in het centrum

Het zwaar verkeer dat door het centrum van Merksplas rijdt, staat niet los vand e globale mobiliteit in de Noorderkempen. Onlangs werd een grote mobiliteitsstudie uitgevoerd over de problematiek in onze regio. N-VA Merksplas wil dat het gemeentebestuur met de studie aan de slag gaat om de problemen met zwaar verkeer in het centrum op te lossen. Op onze vraag komt er in eerste instantie een toelichting van de schepen van Mobiliteit op een van de volgende gemeenteraden. U kan op de N-VA rekenen om de vinger aan de pols te houden.

Merksplas heeft een schepen van Dierenwelzijn nodig

De N-VA krijgt regelmatig vragen over dierenwelzijn. Toen de N-VA de vragen aankaartte op de gemeenteraad, moest de meerderheid het antwoord schuldig blijven. Er kwam geen duidelijk antwoord. Het wordt tijd dat Merksplas een schepen van Dierenwelzijn krijgt die een volwaardig dierenwelzijnsbeleid uittekent.