Een nieuw omgevingsplan over bouwen in Merksplas vindt Leefbaar niet nodig

Op 29 september 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De laatste jaren is er in Merksplas serieus wat bijgebouwd en liggen er nog heel wat plannen klaar om te realiseren. Uit de cijfers die we verkregen van de algemeen directeur over afgeleverde vergunningen kunnen we het volgende afleiden: men heeft tussen 2018 en nu 192 dossiers behandeld, het gaat hier over afgeleverde vergunningen . Hier zijn de onvolledige, geweigerde of ingetrokken aanvragen niet bijgeteld.
Als we dat omzetten naar het aantal nieuwbouwwoningen in onze gemeente gaat het over 55 nieuwbouwwoningen en 101 appartementen en 13 winkels. Verbouwingen zijn hier niet in opgenomen! Er zijn dan bovendien ook nog dossiers die niet beslist zijn, dat gaat over 21 woningen, 17 appartementen en 3 winkels.
Als we dat allemaal bij elkaar optellen , komen we al snel aan een kleine 200 wooneenheden die er sinds 2018 bij gekomen zijn.
Voor al deze woongelegenheden en winkels zijn mogelijks ondertussen kopers en huurders gevonden en ook in de toekomst zullen mensen hun weg vinden naar deze woongelegenheden. Belangrijkere vraag is echter of Merksplas hier nood aan heeft.

Volgens ons dient er dringend meer aandacht te gaan naar het uitwerken van een echt woonbeleid.
Na de toelichting van Peter Vermeulen op de GECORO, zijn we nog meer overtuigd dat een algemene visie op ruimtelijke ordening van zeer groot belang is.
Een visie die het gehele plaatje dekt. Een visie die gaat over al de nieuwe projecten heen.
Een visie die gedragen is door de burgers die in onze gemeente wonen.

We vroegen op de laatste gemeenteraad van maandag 28/09 het gemeentebestuur om samen met experten te werken aan een woonomgevingsplan. Dit plan kan dan een kader afbakenen waarbinnen bouwprojecten mogelijk zijn in de toekomst.

Zulks een omgevingsplan vindt Leefbaar echter niet nodig