Gemeentebudgetten, investeren of niet?

Op 20 december 2015, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad

Een voorbereidende vergadering zorgde ervoor dat we ons tijdens de gemeenteraad enkel op het beleid konden richten in plaats van technische vragen.

Zoals we al eerder aankaartten, is het ook deze keer weer gissen naar het waarom van het behoorlijk aantal budgetwijzigingen. Daarom hebben we gevraagd om in de toekomst een duidelijke motivering van de wijzigingen te geven.

Net zoals bij het budget van het OCMW zijn er hier bijzonder grote investeringen gemaakt die niet in het oorspronkelijke plan stonden. Opnieuw stelden we ons vragen bij het feit dat het college geen voorzieningen plaatst om de jaarlijkse verschuivingen te vermijden.

N-VA Merksplas hecht veel belang aan transparantie, ook binnen de budgetten en begrotingen. Wij zullen hier ons dan ook voor blijven inzetten.

In totaal zijn er in de gemeente voor bijna 12 miljoen € aan investeringen.  We willen hier de nadruk leggen op IN de gemeente, niet VAN de gemeente.  Het bestuur heeft hier nu ook weer de juiste subsidiekanalen gevonden zodat voor een zéér groot gedeelte het over gesubsidieerde werken gaat.  Dat er in de pers nadruk wordt gelegd op VAN de gemeente is geen correcte weergave van de realiteit.  Het gaat hier voornamelijk over de Steenweg op Weelde riolering en fietspad goed voor 6 miljoen €.  Daarnaast is de kolonie dit jaar ook weer goed voor 4 miljoen €.

De cijfers en details vindt u in het volledige gemeenteraadsverslag van december. We wensen u veel leesplezier!