N-VA Merksplas klaagt de gang van zaken in de ruilverkaveling aan

Op 25 januari 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Landbouw, Ruimtelijke ordening
N-VA Merksplas klaagt de gang van zaken in de ruilverkaveling aan

In de gemeenteraad van januari heeft onze fractie een aantal toestanden in het dossier van de Ruilverkaveling Zondereigen aangeklaagd.

Eén van de elementen ging over de wateroverlast die gecreëerd is doordat er aanpassingen gebeurd zijn aan de waterhuishouding.

Dit werd opgepikt door de aanwezige pers met het artikel in bijlage als gevolg.

Lees hier het volledige artikel op de site van GVA

Onze interpellatie in de gemeenteraad:

Percelen waar vroeger nooit wateroverlast was, komen nu onder water te staan door werken aan het Moer die “nodig zijn” voor een nieuw stuk natuurgebied.  Naar voorstellen die een alternatief vormen voor de afwatering wordt niet geluisterd en deze mensen worden afgewimpeld.  Redenen die worden gegeven zijn budgettair onmogelijk of als onhaalbaar bestempeld.

Er is vanuit de eigenaars hierover al gecommuniceerd met de ruilverkaveling maar zonder enige reactie of met het opentrekken van de spreekwoordelijke paraplu.

We zijn zelf gaan kijken ter plaatse en nodigen het college ook uit om te gaan kijken. U zult zien dat wat er gedaan wordt absoluut niet logisch is en nodigen het college eveneens uit om naar alternatieven te zoeken. Water loopt nu eenmaal niet vanzelf opwaarts.