Prikkelarme kermis: een feest voor iedereen

Op 5 oktober 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Goede tradities moet je in stand houden, en dus zette de kermis gisteren weer haar kramen alvast op in Merksplas. Vanaf dit weekend belooft het weer dolle pret te worden voor jong en oud. N-VA Merkplas vindt het belangrijk dat iederéén kan genieten van de kermis. Op de gemeenteraad van 16 september verzochten we het gemeentebestuur om in de loop van de kermis een prikkelarme periode te voorzien. In Turnhout en Rijkevorsel deden ze het ons al voor en daar kreeg het concept veel bijval.
En we haalden onze slag thuis! De gemeente en de foorkramers kwamen overeen om op woensdag 9 oktober tussen 14 en 16 uur een prikkelarme kermis in te richten. Twee uur lang wordt het geluid gedempt en het licht gedimd of zelfs gedoofd. Minder decibels en felle lichtflitsen dus zodat alle bezoekers hun kermishart kunnen ophalen. Mensen met epilepsie, autisme, ADHD of hoogsensitiviteit zijn immers extra gevoelig voor prikkels. Ook zij moeten zich kunnen uitleven op de kermis en daarom willen we hen een beleving op maat aanbieden. Maar het kan ook uitnodigend zijn voor mensen die gewoon eens op hun gemak over de kermis willen gaan.
We zijn alvast zeer tevreden over dit initiatief.
Tot op de kermis!