Rond kinderarmoede lopen er al 2 projecten, een derde project zou te veel zijn

Op 29 september 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Momenteel beheerst Covid-19 onze levens. In kwetsbare gezinnen is dit effect nog groter aanwezig. N-VA Merksplas hecht veel waarde aan hun welzijn. Hierbij vinden wij het
belangrijk om activiteiten en projecten te organiseren die voorkomen dat deze gezinnen in sociaal isolement geraken.
Met het project ‘de Feeënboom’, bedacht door vzw The Good Witches, zorgt men ervoor dat kinderen en jongeren (0 tot en met 15 jaar) uit kwetsbare gezinnen een leuk cadeau mogen ontvangen tijdens de eindejaar periode. Zij krijgen de kans om een cadeau te kiezen voor een maximumbedrag van € 30 en mogen deze toevoegen aan hun verlanglijstje. Het hoeft niet één geschenk van € 30 te zijn. Het kunnen ook meerdere cadeaus zijn met een maximum totale waarde van € 30.
De Feeënboom kan op verschillende plaatsen geplaatst worden in Merksplas voor een bepaalde periode. De inwoners van Merksplas kunnen dan een wens uit de feeënboom halen en een cadeautje kopen . Dit kan dan worden afgegeven worden aan het onthaal van
het sociaal huis of van het gemeentehuis.
Dit project kan ook ondersteunend worden gerealiseerd met de middelen die men van de Vlaamse overheid gekregen heeft in kader van Covid-19.

Wie komt er in aanmerking om de wens in de feeënboom te hangen?
Onder kwetsbare gezinnen verstaan we:

• Personen die reeds gekend zijn bij de sociale dienst of doorverwezen zijn door partnerorganisaties: personen in schuldhulpverlening, personen in collectieve schuldenregeling, personen in budgetbeheer, personen die een leefloon ontvangen, …
  • Personen wiens inkomen onder de Europese armoedegrens ligt:
    • € 1.187,00 voor een alleenstaande volwassene
    • voor iedere bijkomen persoon ouder dan 14 jaar: + € 593,50
    • voor iedere bijkomende persoon jonger dan 14 jaar: + € 356,25

Motivatie voor dit project:

Merksplas heeft een mooi bedrag gekregen van de Vlaamse overheid naar aanleiding van Covid-19 om het armoedebeleid te versterken. We werken dit voorstel uit, evalueren het na afloop en nemen het mee naar de volgende jaren.
Als er meer mensen zijn dan burgers die een cadeautje kopen, kan het OCMW met het consumptiebudget dat men kreeg overige wensen opkopen zodat er bij elke kind een mooie glimlach wordt getoverd op hun gezicht.

We vroegen op de gemeenteraad van maandag 28/09/2020 om dit project goed te keuren, we betreuren dan ook het antwoord van de meerderheid in de gemeenteraad.

Volgens Leefbaar lopen er momenteel al 2 projecten, een derde project zou te veel zijn.