Schuld in Merksplas verdubbelt op 1 jaar tijd

Op 19 december 2018, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad

Schuld in Merksplas verdubbelt op 1 jaar tijd

De tijd dat Merksplas uit zijn reserves kon putten is voorbij. Waar N-VA Merksplas al jaren op hamert, namelijk dat de spaarpot uit het verleden wordt opgesoupeerd, wordt bij de opmaak van het budget van 2019 pijnlijk duidelijk. 2019 zal het vierde jaar op rij zijn dat het gemeentebestuur met een tekort eindigt en zo is de spaarpot die in het verleden werd opgebouwd op. Daarbovenop dient het gemeentebestuur een schuld van 4,5 miljoen aan te gaan, waardoor de schuld meer dan verdubbelt.

Op 1 bestuursperiode werden alle reserves opgebruikt

N-VA kaartte het al meermaals aan, doordat investeringen niet worden ingeschreven in de meerjarenplannen blijkt elk jaar dat er meer uitgegeven wordt dan voorzien. Terwijl de gemeente en het OCMW in 2015 nog bijna 9 miljoen aan reserve hadden is dat eind 2019 nog geen tweeduizend euro, quasi niets dus. Van Vlaanderen moet dit resultaat boven nul uitkomen, en daarom werden reeds enkele aanpassingen gedaan. Zo wordt bijvoorbeeld in 2019 bijvoorbeeld zelfs al op het onderhoud van voertuigen bespaard, toch een vrij ingrijpende maatregel. Dit terwijl het gemeentebestuur altijd beweerde dat er geen vuiltje aan de lucht was.

Schuld verdubbelt

Op zich is met lenen niets mis, wanneer het je uitkomt. Wanneer de reserves echter op zijn, moet voor elke nieuwe investering en/of verhoging van kosten bijkomend lenen. Dit leidt ertoe dat in 2019 op het jaareinde er een totale schuld van 8,8 miljoen euro zal zijn, terwijl in het meerjarenplan nog maar 4,16 miljoen euro schuld voor OCMW en gemeente was voorzien. Net na de verkiezingen blijkt dus dat de schuld met 112% zal stijgen, of omgerekend een verhoging van de schuld van 539 euro per Spetser. Erger is dat vanaf nu voor elke bijkomende investering ook bijkomend zal moeten worden geleend, besparingen zijn dit gemeentebestuur immers vreemd, en de schulden van vandaag zijn de belastingen van morgen.