Voorstel 25/01: Leefbaar Merksplas ziet streaming van de gemeenteraad in de toekomst niet zitten

Op 25 januari 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De corona pandemie heeft ons allen gedwongen om waar de omstandigheden het toelaten online te werken. Digitaal vergaderen is het nieuwe normaal geworden en heeft ons ook de voordelen doen ervaren.

Dat er reeds enkele gemeenteraden, commissies, werkgroepen en adviesraden digitaal hebben plaatsgevonden, toont dat het mogelijk is en efficiënt werkt. Anderzijds hebben we gemerkt dat er ook tekortkomingen waren die duidelijk maken dat er nood is aan een degelijke technische installatie om professioneel ‘streaming en opnames’ waar te maken.

Het gaat immers niet alleen om het opzetten van een ‘live-vergadering’,  maar idealiter koppelen we daar ook aan het opnemen en nadien delen van de inhoud ervan.

Deze nieuwe infrastructuur kan worden gebruikt  zowel nu bij het digitaal vergaderen als later ook terug bij  het fysiek vergaderen van gemeenteraden, commissies, werkgroepen en adviesraden om deze te ondersteunen. In de raadzaal tijdens de gemeenteraad  zijn we vaak zeer onverstaanbaar voor de toeschouwers doordat er te weinig micro’s zijn, te weinig ondersteuning van een technische installatie.

Om die reden vragen we aan het bestuur om een installatie (apparatuur, toebehoren, software, service) aan te kopen waarmee het mogelijk is om:

• vergaderingen met beeld, geluid en presentatiemogelijkheden te beheren en op te nemen
  • vergaderingen met beeld, geluid en presentatiemogelijkheden live te streamen
  • opgenomen vergaderingen te distribueren
Beslissing gemeenteraad:

Het bestuur is er niet voor om een installatie aan te kopen die dan maar 10 keer per jaar zou gebruikt worden bij de gemeenteraad. Want bij andere adviesraden of werkgroepen is dat niet nodig.

Nu in tijden van Corona, moet men digitaal vergaderen en moet men wettelijk ook de gemeenteraad streamen. We merken dat er meer burgers de gemeenteraad nu volgen dan vroeger. Mensen kunnen dat gewoon van thuis uit doen. Wij vinden dit een grote meerwaarde want het is daar waar vele zaken worden besproken en dit moet in alle openheid kunnen naar alle burgers.

Maar dat is dus niet de visie van het bestuur. Er komt dus, eens we weer fysiek gaan vergaderen, geen streaming meer van de gemeenteraden en moeten de burgers weer tot in de raadzaal komen om te volgen.

Vaak zijn we daar ook niet goed verstaanbaar , want er zijn maar een 4 tal microfoons voor 20 personen. Dit wil men dan nog wel eens bekijken, gaf de burgemeester aan.

Leefbaar Merksplas heeft dit voorstel dan ook volledig weggestemd, groen heeft het voorstel gesteund.