Gemeenteraad September 2015

Op 21 september 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ruimtelijke ordening, Sociale zaken, Toerisme, Vrije Tijd

Agendapunten

Het project "Ruilverkaveling Zondereigen" loopt op zijn einde.  De grote werken zijn gebeurd en nu zit het project in de fase van de toebedeling van de gronden aan de rechthebbenden.  Iedere eigenaar die een grond had krijgt een nieuw stuk toebedeeld die naar waarde gelijkaardig zou moeten zijn met wat men had.

Nog in de Ruilverkaveling Zondereigen kwam de aanleg van een aantal rustpunten naar voor.  Er wordt een beperkt budget (+/- €18.000) gevraagd aan de gemeente om 2 rustpunten mee te financiëren.  Deze rustpunten zijn een toegevoegde waarde voor de dagrecreatie in onze regio en stelt onze eigen toeristische dienst ook in staat om daar mee op in te zetten en gebruik van te maken op hun wandelingen en routes.

Vanuit de beheersraad van de bibliotheek kwam het idee van een inleverbus, deze moet de gebruikers in staat stellen om hun boeken buiten de openingsuren in te leveren bij de bib.  Deze is ondertussen geïnstalleerd aan de ingang van het gemeenschapscentrum.

Stand van zaken werken

In de rondvraag hebben we ook nog de stand van zaken opgevraagd van de werken op Steenweg op Beerse, de renovatie van de spetter en de concessie betreffende de uitbating van de Kolonie.

De gemeente heeft weinig controle over de werken op de Steenweg op Beerse en kon ons dan ook niet antwoorden op de vraag of de vertragingen een budgettaire impact gaan hebben.  De exacte timing is ook nog niet gekend omwille van een aantal onteigeningsdossiers die nog niet afgerond zijn.

De aanbesteding van de ruwbouw van de Spetter is gebeurd. Tegen half oktober zou er een aannemer moeten zijn voor de ruwbouw. Er gaat niet meer begonnen worden met de werken dit jaar. Aangezien de werken geschat worden op 1 jaar gaan die tot begin 2017 duren. Er zou nog een communicatie komen via de scholen of de nieuwsbrief van de IBO.

Er zijn 3 partijen die ingetekend hebben op de concessie.  Jammer genoeg gaat het college op dat ogenblik niet meteen in op onze vraag om betrokken te worden in dit langetermijn dossier.

Hier moeten we wel bij vermelden dat er intussen op onze expliciete schriftelijke vraag wel een overlegmoment is geweest waarbij de visie van het college en een aantal details van de ingediende dossiers besproken werden.  Hier zien we dus dat we inderdaad inspraak beginnen te krijgen, onze nietaflatende 'strijd' begint zijn vruchten af te werpen.  Geen strijd om te strijden maar een strijd om een beter beleid te hebben.