N-VA hoopt dat het hotel zich zal inzetten voor de lokale en sociale economie

Op 1 maart 2017, over deze onderwerpen: De Kolonie, Lokale economie, Sociaal weefsel, Sociale zaken, Gemeenteraad

Het uitbaten van het hotel op de Kolonie wordt uitbesteed door de gemeente. In de overeenkomst tussen de gemeente en de concessiehouder staat dat de inrichting moet gaan over “Recreatief kortverblijf”.  Hier is echter geen sluitende wettelijke definitie van wat zou kunnen toelaten dat er gebruik zou gemaakt kunnen worden voor lange-termijn-verhuur.  Het bestuur vindt het niet nodig om hier specifiekere regels op te leggen en stelt dat er wel zal ingegrepen worden als er zich problemen zouden voordoen.

De uitbater van de taverne wordt met een simpele ‘minimaal aanbod streekproducten’ aangespoord om voor de streek te gaan.  Het bestuur vraagt zich af hoe ze dit kunnen afdwingen.  Onze mening is dat je per productgroep dat wel kan stellen.  1 bier, 1 kaas, 1 hoofdgerecht, …  In overleg en wat inventiviteit moet dit mogelijk maken.

Hetzelfde geldt voor de sociale economie.  Dit wordt met een ‘indien mogelijk’ ook al te gemakkelijk doorgedrukt.  Het volledige domein leent zich perfect tot de samenwerking met een bedrijf uit de sociale economie door bijvoorbeeld mensen met een beperking te werk te stellen.  Het bestuur is echter van mening dat alle mogelijke pistes hiervoor bekeken zijn en dat er niets financieel haalbaar is.  De provincie is duidelijk van mening dat hier nog mogelijkheden zijn.  Dit gaat dus zeker nog opgevolgd worden door onze fractie.