N-VA Merksplas betreurt dat stem van senioren ook in de toekomst niet gehoord wordt.

Op 21 januari 2019, over deze onderwerpen: Seniorenbeleid

N-VA Merksplas nam zich voor om een constructieve oppositie te voeren. Ze voegden meteen de daad bij het woord en legden op de eerste gemeenteraad een voorstel op tafel voor de oprichting van een seniorenraad. In heel wat gemeentes denken senioren mee over de noden in hun gemeente, een seniorenraad kan bij het gemeentebestuur aankaarten hoe we ons dorp seniorenvriendelijker kunnen maken.

Waarom is een seniorenraad belangrijk? Als wij kijken naar onze bevolking dan blijkt dat de 55-plussers in Merksplas één derde van de bevolking uitmaken.

Tegen 2035 loopt dit aantal zelfs op tot 38% van de bevolking. De jeugdraad, die in Merksplas wel bestaat én ook haar nut bewijst, vertegenwoordigt 1 op 4 jongeren onder de 22 jaar.

Voor N-VA is inspraak erg belangrijk. Voor een seniorenraad is het, net als bij andere adviesraden, het belangrijkste dat de mensen uit deze doelgroep hun stem kunnen laten horen. “Wat houdt onze senioren bezig, waar liggen zij van wakker en wat verwachten zij aan ondersteuning van het gemeentebestuur, dat kan allemaal in een seniorenraad aangekaart worden.” Aldus gemeenteraadslid Tine van der Vloet.

N-VA Merksplas zette de oprichting in haar verkiezingsprogramma en agendeerde het nu ook op de gemeenteraad van januari. De fractie betreurt dat het gemeentebestuur niet ingaat op haar voorstel om in de toekomst ook de stem van de senioren mee te laten tellen in Merksplas.