gemeenteraad juni 2024

Op 26 juni 2024, over deze onderwerpen: Financiën, Gemeenteraad, Ruimtelijke ordening, Veiligheid

Gemeenteraad 24 juni 2024

Het was de laatste gemeenteraad voor de zomer. Eentje met veel cijfers.

Zoals gewoonlijk pakt de burgemeester uit met een positief verhaal maar ook nu blijken de cijfers weer niet te kloppen. Op deze manier kunnen wij de rekening niet goedkeuren. Op veel vragen kan men niet antwoorden en zal men de antwoorden opsturen. Waarom kan de financieel directeur niet aanwezig zijn op de gemeenteraad en krijgen eindelijk eens een professionele inhoudelijke presentatie van de cijfers die ook voor pers en publiek zichtbaar is. Zelfs de schepenen en de gemeenteraadsleden van Leefbaar konden niet volgen.

Zo is men een kaskrediet aangegaan voor 1 maand voor een bedrag van 1,1 miljoen € tegen een rente van bijna 5%. Volgens de burgemeester is dat normaal terwijl wij denken dat een degelijke kas-planning dit misschien kan voorkomen maar daar komt geen deftig antwoord op. Als we vragen hoe men naar de totale schuld kijkt, krijgen we geen antwoord. De totale schuld is sinds 2015 opgelopen met 40% van 8,2 miljoen naar 11,5 miljoen. De burgemeester minimaliseert ten onrechte deze trend. Als we vragen stellen over investeringsprojecten en waarom zaken over- of onder-gebudgetteerd zijn, krijgen we geen afdoende antwoorden. Dat de opcentiemen en de personenbelasting in Merksplas niet hoog zijn in vergelijking met andere gemeenten is positief maar wij willen net als alle burgers ook weten waar onze centen aan besteed worden.

Ook op meer inhoudelijke vragen over de kosten voor bermbeheer en bosbeheer krijgen we geen antwoord: men weet het niet precies, dat moeten we eens nakijken. Eén van de belangrijke doelstellingen die de gemeente wil nastreven is voorrang geven aan voetgangers en fietsers maar het volstaat om op pleinen en straten te kijken om te constateren dat de gemeente net het omgekeerde doet namelijk veel ruimte geven aan auto’s. Een transparant bestuur vinden wij belangrijk. Burgers en raadslieden mogen en moeten weten wat er met hun centen gebeurt. Het bestuur heeft hier 0 € aan uitgegeven het afgelopen jaar. Kijk niet naar mijn woorden maar naar mijn daden, luidt het spreekwoord.

In de rondvraag hadden we ook heel wat vragen.

De gronden aan de Kleirytse Driezen zijn voor de helft verkocht. Er komt binnenkort weer een oproep naar geïnteresseerde kopers en dan gaat dit niet meer met een loting gebeuren.

De voetbalvelden aan de Hoevestraat worden maar deels onderhouden. En ook de banken die zouden hersteld worden, maar dat is nog niet aan de orde. Bevoegde schepenen Govers zei ons dat dit een vergetelheid was en dat dit snel in orde zou komen.

De grachten langs de gewestweg worden onderhouden door AWV ( agentschap wegen en verkeer) , maar dit is niet zo goed. Het onderhoud is nog altijd niet gebeurd. Het gemeentebestuur heeft dit nog een keer nagevraagd en in september zit men samen en krijgt men hier antwoord op. Een eerder telefoontje was niet aan de orde …

In de briefwisseling zien we zeer weinig brieven verschijnen. Na dit door te geven , verschoot men er zelf ook wel van. Het kwam blijkbaar steeds in een verkeerde map terecht en men zou dit nu opgelost hebben. Na dit nogmaals na te kijken , lijkt het nog niet in orde. We merken dat burgers brieven ontvangen die we nog steeds niet zien. Als oppositie is het dan moeilijk om te volgen .

Er is ook een zwerfvuil actie plan en dit vooral rond de peuken in het centrum. De handelaars hebben hierover allemaal een brief gekregen en men kan nu een peukenasbak aanvragen om aan hun zaak te zetten.

Als burgers plaatsen zien waar er ook veel peuken liggen kan dat ook gemeld worden via mijn mooie straat of je kan het melden aan het onthaal.

Ondertussen is de gemeente nog niet geslaagd om iemand aan te nemen als omgevingsambtenaar. Voorlopig blijft men hiervoor beroep doen met IOK. Ook als burger kan je hier een afspraak mee maken op het gemeentehuis.